Benedikt XVI. o sv. Tomáši Akvinském
BENEDIKT XVI. O SV. TOMÁŠI AKVINSKÉM
Svatý otec dnes přijal členy všech sedmi Papežských akademií, které tento týden pořádaly své společné veřejné zasedání. Jsou to Akademie sv.Tomáše Akvinského, Teologická akademie, Akademie Neposkvrněné (P.Marie), Mariánská akademie, Akademie umění a literatury, Archeologická akademie a Akademie kultu mučedníků. V Klementinském sále apoštolského paláce je představil mons. Gianfranco Ravasi, předseda Papežské rady pro kulturu, pod níž tyto instituce spadají. 350 členů těchto papežských akademií diskutovalo o „Teologické formaci kněží“. Papež ve své promluvě připomněl, že úkolem jednotlivých akademií je přispět svým bádáním k tomu, aby poskytovaly církvi a zejména Sv.stolci příležitosti a vyjadřovací prostředky pro dialog se soudobými kulturami a pro účinné odpovědi na otázky, které se vynořují v různých oblastech lidského vědění a zkušenosti.
„Dnešní kultura je silně poplatná jednak dominující vizi relativismu a subjektivismu, jednak často povrchním, ba dokonce banálním metodám a přístupům, což poškozuje seriózní bádání a reflexi a v důsledku toho také dialog a osobní konfrontaci a komunikaci. Ukazuje se tedy, že je naléhavě a nezbytně třeba znovu vytvářet životní podmínky pro studium a bádání, aby se o různých problematikách mohl vést rozumný dialog a účinná konfrontace v perspektivě společného růstu a formace, které podporují člověka v jeho celistvosti a úplnosti.“
Nedostatek ideových a mravních opěrných bodů poškozuje zejména občanské
soužití a formaci mladých generací - pokračoval papež – a musí se na
něj odpovědět ideovou i praktickou nabídkou hodnot a pravdy, silných
důvodů života a naděje, které mohou a mají zajímat všechny, zejména
mládež. Toto nasazení je obzvláště nutné v oblasti formace kandidátů
kněžského svěcení.
Benedikt
XVI. dále s odkazem na jednu z Papežských akademií, která nese jméno
svatého Tomáše Akvinského, připomněl tuto postavu jako „stále aktuální
vzor, inspirující dialog s různými kulturami“:
„Tomáš
Akvinský totiž dokázal ustavit plodnou konfrontaci jak s arabským, tak
s židovským myšlením své doby, důkladně si osvojil odkaz řecké
filosofické tradice a vytvořil mimořádnou teologickou syntézu, v níž
jsou rozum a víra v plné harmonii. Již ve svých současnících zanechal
hluboký a nesmazatelný dojem právě pro mimořádnou jemnost a přesnost
své inteligence, velikost a originalitu svého génia a v neposlední řadě
také zářivou svatostí svého života. Jeho první životopisec, Guglielmo
da Tocco, podtrhuje mimořádnou a pronikavou pedagogickou originalitu
svatého Tomáše těmito slovy: „Bratr Tomáš“ – píše – „ve svých lekcích
zaváděl nová témata, řešil otázky novějším a jasnějším způsobem pomocí
nových argumentů. V důsledku toho ti, kteří naslouchali výuce jeho
nových tezí, o nichž pojednával novou metodou, nemohli mít pochyby o
tom, že jej Bůh osvítil novým světlem, neboť jak by bylo možno učit
nebo sepisovat nová mínění bez nové inspirace od Boha?“ (Vita
Sancti Thomae Aqiunatis, in Fontes Vitae S. Thomae notis historici set
criticis illustrati, ed. D.Prümmer M.-H. Laureát, Tolosa, s.d.,fasc. 2,
str.81).
Myšlení a svědectví svatého Tomáše Akvinského nás vedou k tomu, abychom
s velkou pozorností studovali naléhavé problémy a nabídli adekvátní a
kreativní odpovědi. S důvěrou v možnosti „lidského rozumu“ a v naprosté
věrnosti k neměnnému depositum fidei, je třeba – podobně jako to činil Doctor communis – stále čerpat z bohatství tradice v nepřetržitém hledání „pravdy věcí“.“
Zdroj: http://www.radiovaticana.cz/clanek.php4?id=12355 dne 28.1.2009