Co je filosofie
Co je filosofie?
„Pythagoras pravil, že život se podobá
shromáždění při hrách. Jako tam jedni přicházejí, aby závodili, druzí za
obchodem a třetí, nejlepší, jako diváci, tak se v životě rodí jedni, lidé
otročtí, jako lovci slávy a bohatství a druzí filosofové, jako lovci pravdy.“
Diogenés Laërtský (VIII, 8)
Zajímavým uvedením do
filosofie je etymologie tohoto slova. Filien znamená ve staré řečtině
milovat, sofia – moudrost. Jde tedy o opuštění plytké, povrchní
interesovanosti věcmi nemoudrými a nastolení eminentního zájmu o moudrost.
Nikoliv však s nárokem usurpovat si pro sebe moudrost natolik, abychom se
mohli cítit jejími majiteli, nýbrž tak, že budeme jen jejími oddanými ctiteli a
milovníky. Takto byla filosofie chápána alespoň na samém úsvitu svých dějin ve
starém Řecku.
LEGENDA
O TŘÍNOŽCE
Třínožka,
kterou vylovili rybáři z moře měla být dána tomu z Helénů, jenž je
první v moudrosti. Dali ji nejdříve Tháletovi, ten ji postoupil jinému, a
ten opět dalšímu, až se dostala k Solónovi, který ji poslal do Delf, aby
ji raději odevzdali bohu Apollónovi, neboť zplna moudrým může být jen bůh.
Podobná
legenda se vyprávěla o misce, jindy o poháru moudrosti, z něhož se měl
napít nejmoudřější. Když pohár obešel kruh všech filosofů, vrátil se zpět
netknut.
Jako první pojmenoval
filosofii Pythagoras (jak uvádí Diogenés Laërtský). Filosofy označil za lovce
pravdy. Vmyezuje je na úkor toho, co nejsou – lidé otročtí honící se za
bohatstvím a slávou.
Celkově zajímavé je
Pythagorovo přirovnání s ohledem na současnou situaci filosofie.
Pythagoras mluví o životě jako o shromáždění, které se sejde při hrách. Vidíme
zde ty, kteří přišli, aby hráli ( „jedni tam přicházejí, aby závodili“), druzí
aby obchodovali a třetí, nejlepší, jako diváci. Proč nejlepší? První dva typy
lidí touží po úspěchu a bohatství, diváci jen pozorují, neloví věhlas ani
majetek, ale pravdu. Dnes je takové přirovnání velmi aktuální. Filosofie
vždycky byla a vždycky bude pravou filosofií pouze tehdy nebude-li aktivně
zasahovat do věcí veřejných – řekněme dnes například - do politiky. Ze své
podstaty nemůže čelit tlaku, kterému jsou politicky svázané funkce vystaveny. Tím
samozřejmě není řečeno, že by se o politiku nezajímala, ba naopak, uvidíme, že
celými dějinami flosofie se táhne myšlenka ideální úspořádání společnosti. Bylo
to vždycky právě filosofické smyšlení doby, které politiku ovlivnilo, avšak
nikdy to nedopadlo dobře, stal-li se ideolog filosfických myšlenek zároveň tím,
kdo je uváděl do praxe. I proto vznešená myšlenka Platónova – která viděla
v čele státu filosofa, je bohužel neuveditelná do praxe, přestože
představa je to nanejvýš příjemná.
Dovolte
ještě jednu poznámku k aktuálnímu dění. Tak jako se filosof neumí (ne že
by nebyl schopný se tomu naučit, ale zkrátka nechce, má-li zůstat filosofem)
pohybovat v politickém prostředí (a teď si opravdu můžeme představit i
současnou situaci např. v České republice), tak stejně těžko nakládá
s jakýmkoliv majetkem tak, aby dnešní společnosti ekonomů,
marketingových taktik a managerských příruček byl sto konkurovat. Tento fakt mi
přináší jednoduchou odpověď na otázky týkající se problematiky majetkového vyrovnání
českých zemí s církví. Nikdy jsem nebyla pro, aby se církev vzdala svého
majetku. Vždycky jsem věřila a vždycky věřit budu, že dnešní církevní instituce
neprahnou po penězích a výdělcích například ze Svatovítské katedrály. Vždyť
v čelé církve stojí ten nejvhodněji zvolený – filosof, Joseph Ratzinger –
příhodně tak ukazuje poslání celé církve, která pozemské statky neshromažďuje,
pouze chce uchovávat ty duchovní. Chrám je pro mě místem, kde zakouším Boží
přítomnost, kde mohu meditovat, kde se proměňuje chléb v Boží Tělo a víno
v Boží krev. Místo obrovské duchovní síly.
Naprosto
rozumím postoji bývalého pražského arcibiskupa Mons. Miroslava Vlka, který
chtěl Svatovítskou katedrálu navrátit zpět církvi, jako poctu těm kněžím a
duchovním, kteří v dobách komunismu utrpěli nemalá příkoří. Nerozumím, že
to někomu přijde nelogické. V době, kdy tehdejšímu Československu, mluvíme
o období počínající rokem 1948, začaly pomalu docházet síly na to, aby čelilo
tlaku komunistického režimu a svůj výdobytek demokratického státu těžko hájilo,
to byli právě duchovní, kteří bojovali. Jako bch zde slyšela námitku „Baru, jak
prosimtě kněží tehdy bojovali?“ Ano, byl to boj beze zbraní, byl to boj slovem
a boj využívající nástrojů filsoofických – boj moudrých. Fakticky to byl právě
Vatikán, který jakýkoliv příklon k bolševickým režimům odmítl
vydáním encykliky Divini Redemptoris za papeže Pia XI. a to ještě
dříve než se bolševické ideologie plně projevily, např. v podobě komunismu
právě u nás.(O zaprodání se některých kněží komunistického režimu si myslím, že
teď nemá smysl hovořit, kdo zná dějiny, jejich princip a smysl, si jistě názor
dokáže utvořit a nijak ho neovlivní při řešení aktuálních otázek). Zdá se mi,
že když dnes chce stát, aby katedrála patřila lidem, jako by hovořil o jiných lidech,
než ke kterým tehdy mluvil pater Malý na Letenské pláni 25. listopadu 1989. A
to nehovořím s nijakou ironií. Situace mě spíše mrzí. Možná už to jsou
opravdu jiní lidé…
Já
ani mí vrstevníci jsme období mezi léty 1948-89 nezažili. Já se této bolestné
zkušenosti našich dějin snažím porozumět. Netuším, čemu rozumějí Ti, co ve
Svatovítské katedrále vidí pouze majetek. Kde nacházejí ten symbol České
republiky právě v chrámě Sv. Víta? Chrám nikdy nebude pouze studnicí
umění, ať už jakkoliv cennou. Chrám bez duše nemůže nic symbolizovat…
Tezi, kterou celou
moji odbočku ukončím, jsem nikdy neměla odvahu sama vyslovit, proto ani teď ji
zde nebudu prohlašovat za svoji. Uvádím ji v citaci od Davida Petrleho,
který v závěru eseje, v níž se věnoval zvolení nového pražského
kardinála, otázce navrácení majetku církvím ponechává jeden jediný odstavec,
k Svatovítské katedrále říká: „Vyteklo na ní už mnoho krve a ještě vyteče.
Stojí to za to? Vzdejme se jí – ale musí se to udělat odvážným gestem. Nechť si
arcibiskup vezme svoji katedru a těch pár ostatků a přesune je třeba do
Týnského chrámu, tedy blíže k lidem. Svatovítské muzeum přenechejme státu.
Teprve pak veřejnost pochopí, že katedrálu nedělají kameny mrtvé, ale katedra
biskupa a kameny živé.“ Církev umí bojovat, a bojovat vždycky bude, nikoliv
však už zbraněmi a násilím ani vynucováním si něčeho na pozemských institucích,
ale myšlenkou, ideou, svou podstatností – duchem. Duchovním svatostánkem bude
chrám sv. Víta do té doby, dokud bude místem setkávání lidí s Boží přítomností
Otázky
1.
Který z filosofů vypil pohár moudrosti a proč?
2.
Z jakého jazyka pochází slova filosofie, co vlastně znamená?
3.
Proč je pythágorovo přirovnání dnešní společnosti k shromáždění při hrách
stále aktuální? Napadjí te vlastní příklady?
Filosofie v údivu
„Neboť jako dnes, tak
v dřívějších dobách lidé začali filosofovat proto, že se něčemu divili.“
Aristotelés (Metafysika I,
982 b)
Pythagoras
filosofy označil za ty, jenž loví pravdu. První velcí řečtí filosofové
formulují odkud se tato touha člověka hledat pravdu, vzala. Počátek veškerého
filosofování spatřují v údivu. Platón v dialogu Theaitétos používá
slovíčko thaumazein (dnešní anglické to pathos). Aristoteles ve své Metafyzice
hovoří obdobně: „Neboť jako dnes, tak v dřívějších dobách lidé začali
filosofovat proto, že se něčemu divili.“ Nemýlí se, cesta k filosofii
opravdu vede od údivu člověka nad prostými každodenními záležitostmi a
k otázkám ho samotného přesahujícím – stane v údivu a v úžasu
nas celkem všeho jsoucího: Jakt to? Proč? Co je to – to všechno? Odkud je to
všechno? Co je ten svět v němž žijeme, ten vesmír, který nás obklopujem a
vůbec cokoli, co jest?
Zajímavé
je, si uvědomit, to, co zmiňuje Aristoteles, že totiž odpovědi na takové otázky
člověku nepřinášejí žádný bezprotřední praktický prospěch. Proto filosové od
časů tarověkého Řecka nebyli označováni pouze za lovce pravdy, ale počasto i za
blázny, jak řekl můj přítel, za ty, co umřou a ještě budou sousedovi dlužit
kouhouta (jak tomu bylo v případě Sokrata).
V průběhu dějin řada filosofů tento údiv zkoumala.
Kde se vzal? Kdy ještě existujeme ve světe nefilosoficky a kdy se můžeme
považovat za filosoficky probuzené?
Člověk se dle Aristotela rodí s přirozenou touhou
poznávat, to co je za ním (jako jakýsi homo metaphysicus), nelze však mluvit o
přirozeném daru k filosofickému tázání. Ten je potřeba probudit.
4. Pokus se zformulovat takové otázky. Od těch každodenních až po ty
nás přesahující.
Probuzení
k filosofii
Karl Jaspers –
probuzení v ztroskotání
„Jakousi proměnou
našeho vědomí bytí se stáváme sami sebou… Člověk, který prošel zkušeností
mezních situací, je vykloněn ze svého vlastního základu, aby skrze prohry
hledal cestu k bytí.
Karl Jaspers (Úvod do
filosofie,138, 16 a 18)
K tomuto
probuzení je zapotřebí jistého výrazného impulsu, nárazu, otřesu. Takové
vnitřní prožitky nazývá Karl Jaspers mezními situacemi
- německy
Grenzsituationen
- nemůžeme je
překročit ani zrušit
- př. smrt, smrt
blízké osoby, memento smrti vlastní, nemoc, utrpení, hrozna ztráty svobody…
K čemu
nás zakoušení takových situací dovede? Uvědomíme si, jak pramálo jsme schopni
ovlivnit, co nastane, zjistíme, že existuje nepředvídatelné s ještě více
nepředvídatelnými důsledky. Pocítíme svoji omezenost, uvědomíme si prohru, naše
ztroskotání. Zde Jaspers poukazuje an rozdíl mezi člověkem probuzeným a
člověkem ve světě filosoficky nepřítomným. Ten, kdo projde zamýšlením se nad
mezními situacemi, či si je osobně prožije a dospěje do stavu, v němž si
přestane připouštět jejich existenci, přestane se jaksi vnitřně zajímat o
druhé, nepociťuje zodpovědnost, když zapomene např. na smrt. Ve chvíli, kdy si člověk hraniční situace
přestane zakrývat a zatajovat, reaguje na ně nejen zoufalstvím, ale i určitou
vnitřní obnovou, začne skrze prohry hledat cestu k bytí.
„Když jsem byl ve
vězení, radikálně odříznut od všech hodnot, radostí i rozptýlení života, bez
přátel, bez knih, bez hudby, bez obrazů, bez přírody, bez debat i bez hospod,
obklopen jen ohyzdnými zdmi, nutilo mne to – podobně jako většinu mých přátel,
kteří se v této situaci ocitli – uvažovat víc a soustředěněji o tom, co
je, abych tak řekl, ´nade mnou´, o tom, proč má vlastně cenu ten ponurý pobyt
absolvovat, a vůbec o základních otázkách mého i našeho bytí vůbec. Zkrátka a
dobře začal jsem filosofovat.“
Václav Havel
5. Za jakých okolností
Jaspers hovoří o schopnosti člověka najít v mezních situacích cestu
k filosofii.
Martin Heidegger –
probuzení v úzkosti
„Proč je vůbec jsoucno
a ne spíše nic?“
Martin Heidegger (Bytí a
nicota)
Dle Heideggera existují
situace, v nichž člověk pociťuje úzkost. Nejde o situace tak
limitní jako u Jasperse (smrt), mluví například o okamžicích nudy,
lhostejnosti… Úzkost nikoliv ve smyslu strachu (strach musí být vždy konkrétní
strach z něčeho) ale v podobě skličujícího pocitu vztahujícího se
k něčemu neurčitému. (Jsoucno v celku se pro nás stává vratkým.
„Úzkost zjevuje nic“.)
V čem tedy
Heidegger vidí smysl údivu (pribuzení), které se zjevuje (probouzí) v nic
(úzkosti)? Dle Heideggera je údiv jakýmsi základním naladěním, nastaveností
člověka, stavem, který mu umožňuje odpovídat na hlas bytí jsoucna. „V údivu se nám zatajuje dech (être en
arrêt). Ustupujeme jaksi před jsoucnem – před tím, že jest, že je tak a nikoli
jinak. Údiv se také tímto krokem zpět před bytím jsoucna nevyčerpává, nýbrž je
právšě v tomto couvnutí a zatajení dechu stržen tím a jaksi připoután
k tomu, před čím ustupuje. Údiv je tedy dis-pozice, v níž a jíž se
bytí otevírá.“ Martin Heidegger (Co je filosofie, 112, 137)
6. Jak rozumíš Heideggerovu „Úzkost zjevuje
nic?“
Edmund Husserl –
probuzení k theória
„Člověka se zmocňuje vášeň pro zkoumání a poznávání
světa v odvrácení od veškerých prktických zájmů, vášeň, která
v uzavřeném kruhu poznávací aktivity a věnovaného jí času neusiluje a
nepožaduje nic jiného než čistou theorii. Jinými slovy: člověk se stává
nezúčastněným divákem světa, stává se filosofem…“
Edmund Huserl (Krize
evropských věd a transcendentální fenomenologie,134, 349)
Edmund
Husserl ve své filosofii rovněž hovoří o funkci údivu jako nezbytném prvku
v onom procesu, který nás vede k probuzení daru klást si
filosofické otázky, o němž jsme na počátku mluvili v souvislosti s
Aristotelem. Jeho teorie je inspirativní, avšak nelze ji přijmout plně.
Představme si ji.
Člověk žije ve světě jako přirozeně naivní bytost. Pojmem
naivní bytost Husserl nijak nezneceňuje člověka ani jeho rozum, či bytí,
vymezuje ji pouze na základě postoje, který člověk ke světu zaujimá. Naivní a
pro člověka přirozený je ten, který ho nutí na svět nazírat prakticky.
Obrat, který u člověka nastane ve chvíli, kdy se odpoutá od této praktické
pohrouženoti do světa (v němž dopodud nahodile zainteresovaně konal) se projeví
ve chvíli, kdy ji vymění za touhu teoretizovat. Husserl chtěl znovuustanovit filosofii jako univerzální exatní vědu
teoretických nahlédnutí a evidentních poznatků. (Povšimněme si, že podobné
snažení nalézáme již u Řeků – Homérovo bájesloví ustupuje Aristotelovým
vědeckým poznatkům – samozřejmě, takovým, kterých byl tehdejší stupeň
vědeckosti schopen).
Ano, potud s Husserlem můžeme souhlasit. Teoretický
postoj je základním atributem evropské filosofie i vědy vůbec, avšak filosofie
zrozena v údivu má schopnost být ještě nečím víc. Novověká filosofie nám
její angažovanost do jisté míry vymezuje.
7. Srovnej filosofická
východiska Husserla a Aristotela: Souhlasil by Husserl s Aristotelovým
označením člověka jako homo metaphysicus?
8. V čem spočívá
Husserlův obrat od praktického k teoretickému?
Jan Patočka – probuzení
ke správné angažovanosti
Praktické zájmy,
o něž jakýkoliv zájem filosofa upadá se týkají věcných jsoucen. Zde opravdu
naplno můžeme souhlasit s Husserlem a vidět zásadní obrat člověka
v tom, že se od takovýchto jsoucen odpoutá, neangažuje se. Jan Patočka
proto lidskou angažovanost rozděluje na dvojí. Jedná se o špatnou
interesovanost v oblasti naivního života, jež je v podruší mělkých,
podružných zájmů a interesovanost na bytí, která je v základu vší
lidskosti.
Husserlovu teorii, tak můžeme na základě Patočkova
dvojího rozdělení interesovanosti vidět, jako výchozí pro zrod správné
angažovanosti.
Gabriel Marcel – od
údivu k angažovanosti vyznačující se naší vnitřní účastí
Mimořádný význam onomu přechodu od nezúčastněné, divácké
zvědavosti k znepokojení vyznačujícímu se naší vnitřní účastí připisuje
Gabriel Marcel. Tento neklid považuje za tajemný impuls všeskerého
metafyzického hledání svého homo viator.
„Být znepokojen znamená
nebýt si jist svým těžištěm, hledat porušenou rovnováhu. Je tomu tak ve všech
případěch. Znepokojuji-li se o zdraví někoho z mých blízkých, pak tato
obava podkopává mou vnitřní stabilitu. Zvědavost se bude stávat tím více
znepokojením, čím více bude její předmět součástí mne samého, čím intimněji
bude vtělen do mé vnitřní struktury. Na druhé straně nepokoj je tím více
metafyzický, čím více se dotýká toho, od čeho nemphu být oddělen, aniž by se
samo moje já destruovalo.“
Gabriel Marcel (Homo
Viator, 185, 193)
9. Vliv Husserla na
Patočku teroii o dvojí angažovanosti.
10. Mystický rozměr
znepokojenosti u Marcela.