KAM S NÍM?
Kam s ním?
KRÁTKÉ ZAMYŠLENÍ NAD TÍM, KOMU PATŘÍ SV. VÍT
Příliš si
nelibuji v tom vyjadřovat se písemně k aktuálním problematikám. Za prvé těžko
se mění názor na to, co člověk jednou napíše a za druhé, zdá se mi, že
následkem takového počinu často vzniká velmi těžkopádná reakce a chybí možnost
jakéhosi dodiskutování.. Přesto dnešní docela zajímavé názorové spektrum u
posluchačů Radiožurnálu, mě přimělo, abych se nad svým názorem hlouběji
zamyslela. Dovolte, abych tak učinila z pohledu studenta filosofie, katolíka a
současné naděje budoucnosti, tedy mladého člověka, stále hledajícího.
Jsme země, o
níž statistiky hovoří jako o zemi s 59 procenty obyvatel bez vyznání (ke
katolické církvi se hlásí 27%). Nelze tedy očekávat, že by se v takovém
prostředí dal obhájit názor vycházející pouze z náboženské konfese. Obrátím se
proto k mé druhé lásce; filosofii, k podstatě filosofie samotné. Jako první pojmenoval
filosofii Pythagoras. Filosofy označil za lovce pravdy. Pythagoras tvrdil, že
lidský život se podobá shromáždění při hrách. Vidíme zde ty, kteří přišli, aby
hráli („jedni tam přicházejí, aby závodili“), druzí aby obchodovali a třetí,
nejlepší, jako diváci. Proč nejlepší?
První dva
typy lidí touží po úspěchu a bohatství, diváci jen pozorují, neloví věhlas ani
majetek, ale pravdu. Dnes je takové přirovnání velmi aktuální. Filosofie
vždycky byla a vždycky bude pravou filosofií pouze tehdy, nebude-li aktivně zasahovat
do věcí veřejných, řekněme dnes například - do politiky. Ze své podstaty nemůže
čelit tlaku, kterému jsou politicky svázané funkce vystaveny. Tím samozřejmě
není řečeno, že by se o politiku nezajímala, ba naopak, uvidíme, že celými
dějinami filosofie se táhne myšlenka ideální uspořádání společnosti. (Bylo to
vždycky právě filosofické smyšlení doby, které politiku ovlivnilo, avšak nikdy
to nedopadlo dobře, stal-li se ideolog filosofických myšlenek zároveň tím, kdo
je uváděl do praxe. I proto vznešená myšlenka Platónova, která viděla v čele
státu filosofa, je bohužel neuveditelná do praxe, přestože představa je to
nanejvýš příjemná.) Tak jako se filosof neumí (ne že by nebyl schopný se tomu
naučit, ale zkrátka nechce, má-li zůstat filosofem) pohybovat v politickém
prostředí (a teď si opravdu můžeme představit i současnou situaci např. v České
republice), tak stejně těžko nakládá s jakýmkoliv majetkem tak, aby dnešní
společnosti ekonomů, marketingových taktik a manažerských příruček byl sto
konkurovat. Tento fakt mi přináší jednoduchou odpověď na otázky týkající se
problematiky majetkového vyrovnání českých zemí s církví. Nikdy jsem nebyla
pro, aby se církev vzdala svého majetku. Vždycky jsem věřila a vždycky věřit
budu, že dnešní církevní instituce neprahnou po penězích a výdělcích například
ze Svatovítské katedrály. Vždyť v čele církve stojí ten nejvhodněji zvolený,
Joseph Ratzinger. Příhodně tak ukazuje poslání celé církve, která pozemské
statky neshromažďuje, pouze chce uchovávat ty duchovní.
Chrám je pro
mě místem, kde zakouším Boží přítomnost, kde se mohu modlit, kde se proměňuje
chléb v Boží Tělo a víno v Boží krev. Místo obrovské duchovní síly. Naprosto
rozumím postoji bývalého pražského arcibiskupa Mons. Miroslava Vlka, který
chtěl Svatovítskou katedrálu navrátit zpět církvi, jako projev úcty k Božímu
dílu těch kněží a duchovních, kteří v dobách komunismu utrpěli nemalá příkoří.
Nerozumím, že to někomu přijde nelogické. V době, kdy tehdejšímu
Československu, mluvíme o období počínající rokem 1948, začaly pomalu docházet
síly na to, aby čelilo tlaku komunistického režimu a svůj výdobytek
demokratického státu těžko hájilo, to byli právě duchovní, kteří bojovali. Jako
bych zde slyšela námitku „Baru, jak prosimtě kněží tehdy bojovali?“ Ano, byl to
boj beze zbraní, byl to boj slovem a boj užívající nástrojů filosofických, boj
moudrých. Fakticky to byl právě Vatikán, který jakýkoliv příklon k bolševickým
režimům odmítl vydáním encykliky Divini Redemptoris za papeže Pia XI. a to
ještě dříve než se bolševické ideologie plně projevily, např. v podobě
komunismu právě u nás. (O zaprodání se některých kněží komunistického režimu si
myslím, že teď nemá smysl hovořit, kdo zná dějiny, jejich princip a smysl, si
jistě názor dokáže utvořit a nijak ho nezmate při řešení aktuálních otázek).
Zdá se mi,
že když dnes chce stát, aby katedrála patřila lidem, jako by hovořil o jiných
lidech, než ke kterým 25. listopadu 1989 mluvil pater Malý na Letenské pláni. A
to neříkám s nijakou ironií. Situace mě spíše mrzí. Možná už to jsou opravdu
jiní lidé. Já ani mí vrstevníci jsme období mezi léty 1948-89 nezažili. Já se
této bolestné zkušenosti našich dějin snažím porozumět. Netuším, čemu rozumějí
Ti, co ve Svatovítské katedrále vidí pouze majetek. Kde nacházejí ten symbol
České republiky právě v chrámě Sv. Víta? Chrám nikdy nebude pouze studnicí
umění, ať už jakkoliv cennou. Chrám bez duše nemůže nic symbolizovat. Tezi,
kterou moji krátkou úvahu ukončím, jsem nikdy neměla odvahu sama vyslovit,
proto ani teď ji zde nebudu prohlašovat za svoji. Uvádím ji v citaci Davida
Petrleho, který v závěru eseje, v níž se věnoval zvolení nového pražského
kardinála, otázce navrácení majetku církvím ponechává jeden jediný odstavec, k
Svatovítské katedrále říká: „Vyteklo na ní už mnoho krve a ještě vyteče. Stojí
to za to? Vzdejme se jí. Ale musí se to
udělat odvážným gestem. Nechť si arcibiskup vezme svoji katedru a těch pár
ostatků a přesune je třeba do Týnského chrámu, tedy blíže k lidem. Svatovítské
muzeum přenechejme státu. Teprve pak veřejnost pochopí, že katedrálu nedělají
kameny mrtvé, ale katedra biskupa a kameny živé.“
Církev umí bojovat, a bojovat vždycky bude,
nikoliv však už zbraněmi a násilím ani vynucováním si něčeho na pozemských
institucích, ale myšlenkou, ideou, svou podstatou, duchem. Duchovním
svatostánkem bude chrám sv. Víta do té doby, dokud bude místem setkávání lidí s
Boží přítomností.